Larisse haar diagnose: Autisme

Lees hier ook Larisse haar persoonlijke kennismaking artikel.

 

Mijn kindertijd, opgroeien:

Ik ben opgegroeid in een gezin met een over beschermde moeder, een ontkennende vader en een lief zusje. Mijn moeder heeft altijd wel het gevoel gehad dat ik mij anders gedroeg dan leeftijdsgenoten. Mijn vader zei altijd dat het aan de leeftijd en de fase lag waar in zat. Hij zei dat veranderd wel weer, dat gaat wel weer over. Op mijn 10de gingen mijn ouders scheiden, dat was een hele moeilijke tijd voor mij.

 

De onderzoeken – Diagnose:

Op mijn 16de besloten mijn moeder en ik samen dat het eindelijk tijd was om mij te laten onderzoeken waarom ik mij anders gedroeg dan mijn leeftijdsgenoten. Toen zijn we eerst naar Traverse gegaan en daar kreeg ik verspreid over een heel jaar vele verschillende testen.
En na heel veel verschillende testen kwam eruit dat ik een vorm van het autistisch spectrum stoornis had toen nog pdd-nos. Waarvan de nos voor niet verder te specificeren staat en ik dus ook geen specifieke hulp kon krijgen.

Toen zijn we doorverwezen naar molenmann health clinic en hebben ik daar nog een aantal keer een aantal verschillende testen gedaan. Daar kwam de diagnose NLD uit, wat staat voor non learning disabilities. Dat letterlijk niet lerende stoornissen betekend en voor mij inhoud dat ik moeite heb met sociale contacten maken en onderhouden, nieuwe gewoontes en ritmes leren en nieuwe handelingen aan leren.

 

testen

Toen had ik dus ook de diagnose verstandelijk beperkt die bij autisme hoort. Maar omdat ik voor de begeleid wonen instelling waar ik wou wonen de diagnose licht verstandelijk beperkt moest hebben zijn we nog eens door verwezen naar een psychiater.
Na een gesprek van maximaal een uur besloot zij dat ik wel licht verstandelijk beperkt was omdat ik verbaal goed was.

 

De tijd na de diagnose

Heel veel jaren later, op mijn 25ste heb ik nog eens een iq en eq test gedaan. Daarbij kwam uit dat mijn iq boven gemiddeld is en ik verbaal heel goed ben.
Maar mijn eq onder gemiddeld is en dat ik in handelingen doen niet zo goed ben. Het verschil was zo groot dat ze geen echte iq konden vast stellen. Wat weer aansloot bij de diagnose NLD.

Ik ben blij dat ik een goede diagnose heb want daardoor heb ik wel de juiste hulp kunnen krijgen en krijg ik die nog steeds. Wel levert het moeilijkheden op bij het vinden van een geschikte werkplek en opleiding.

Tot zo ver het verhaal over mijn diagnose.

 

Liefs,
Larisse

 

 

 

Meer lezen over Autisme? Bezoek dan onze AUTISME pagina!

 

 

3 gedachten over “Larisse haar diagnose: Autisme

Plaats een reactie