Wintermoeheid

Onlangs viel het me op dat ik weer vaak moe ben, geen zin heb om uit bed te komen of echt dingen te gaan doen. Ik zou het allerliefst gewoon eens een week (of langer) doorslapen. Weet je, dit is niet de eerste keer dat ik dit gevoel heb.

 

Wintermoeheid

En plots werd het me duidelijk, ik ben heus niet altijd moe zoals ik wel steeds dacht, het komt gewoon vaak terug en dan vooral in de winter. Eigenlijk is dat ook zo gek nog niet, in de winter zijn de dagen gewoon korter, het is donker wanneer we naar het werk vertrekken en het is donker wanneer we terugkomen.

Volgens mij leefden de mensen lang geleden ook met dit ritme. Ze sliepen als het donker was, in de winter dus meer dan in de zomer. Doordat we nu lampen hebben en zo, doen we dit niet meer. Alleen, sommigen onder ons, waaronder ikzelf, voelen dit dus wel nog steeds. Eindelijk begrijp ik dit.

 

Maar wat kan je er nu aan doen?

* Voldoende slapen

Als je lichaam aangeeft dat je moe bent, dan moet je gewoon slapen. Dit is niet altijd haalbaar uiteraard, het werk moet ook gedaan worden. Hele dagen in bed liggen is ook de oplossing niet, integendeel, daar wordt je enkel moedeloos door. Zorg er wel voor dat je toch voldoende nachtrust hebt waardoor je er weer tegenaan kunt.

 

* Op je voeding letten

Zelf merk ik dat mijn behoefte naar zoet stijgt, eigenlijk is het geen zo’n goed idee om daaraan toe te geven. Gezonde voeding met voldoende voedingstoffen is dus zeker een aanrader. Ik denk aan groenten, fruit, noten, wit vlees zoals kip, vis, … probeer zoveel mogelijk suikers en frisdranken te vermijden. Ik geef het eerlijk toe, dit is een moeilijke.

 

* Bewegen

Ik weet het, ik weet het, als je moe bent is bewegen of sporten het laatste dat je wil doen. Maar eigenlijk is het net heel zinvol om te bewegen, vooral in de buitenlucht. Daarom hoeft het niet zo intensief te zijn, maak een wandeling of ga met de fiets naar de bakker.

 

* Zoek de zon op

Een deel van de vermoeidheid komt omdat we minder daglicht hebben, dus ook minder zon. De zon opzoeken in de winterperiode is uiteraard ook een goed idee. Plan je een reis in de winterperiode? Kies er dan eerder voor om dit in de vakanties voor januari te doen, vanaf februari worden de dagen terug wat langer.

 

* Vitamine D

Geen optie om in deze periode op reis te gaan, er is nog een alternatief. Minder zon betekent minder vitamine D. Vitamine D tekort kan via de huisarts opgespoord worden in het bloed, hij of zij kan de juiste dosis ter ondersteuning voorstellen.

 

Hebben jullie wat aan deze tips? Of wat doen jullie in deze winterperiode?

 

Clementine

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s